NS-wandeling Meijendel

Hits: 13

Zaterdag 23 maart 2024 met zijn vieren NS-wandeling Meijendel gewandeld. Om 11:40 verzameld op treinstation Den Haag Centraal.

Via de zij-ingang eruit, langs de drukke Bezuidenhoutseweg en even later deze weg overgestoken. Vanaf hier volgen wij de rood-witte-markering van het Nederlandse Kustpad. Hierna twee keer een verkeersweg overgestoken om vervolgens het Haagse Bosch in te lopen. Een mooi bospad wat steeds rechtdoor liep. De Laan van NO-Indië overgestoken en verder het Haagse Bosch door. Langs een vijver en bij een splitsing een brug over. Direct rechtsaf langs de andere oever van de vijver en gewandeld langs Paleis Huis ten Bosch. Ons pad gevolgd tot bij een klinkerweg het Haagse Bosch uit.

Bij de verkeerslichten van de Benoordenhoutseweg deze overgestoken en rechtdoor langs de Amerikaanse Ambassade gelopen. Wat verder een pad langs een stel huizen gevolgd en linksaf een klinkerweg Van Brienenlaan op. Een brug over en een bospad in, na een tweede brug rechtsaf en linksaf Landgoed Clingendael in. Een pad tussen gracht en grasveld gevolgd tot voorbij Theeschenkerij IJgenwijs (helaas gesloten) en daarna rechtsaf. Een heuveltje over en een bospad in. 30 meter voor de bebouwing een breed bospad in. Aan het einde hiervan linksaf en rechtsaf een fietspad op. Bij een kruising met een ander fietspad linksaf richting Scheveningen.

Hierna een licht hellend pad op en over een viaduct. Hier stond de harde wind pal tegen en regende het heel even. Hierna is het de hele dag droog gebleven. Via een zandpad langs een ruiterpad gewandeld tot aan een informatiebord en even wat gedronken. Daarna rechtsaf een voetgangersstrook met zwarte klinkers naast een fietspad. Na ca. 600 meter linksaf een schelpenpad en later graspad tot aan de herdenkingsplaats van de Waalsdorpervlakte. Langs de Bourbon-klok en linksaf het klinkerpad vervolgd.

Wat verder na een haakse bocht naar links, linksaf duingebied Meijendel ingewandeld. Een slingerend onverhard pad door open duinen en bosgebied; een stijgend en dalend pad. Dit pad gevolgd tot aan Boerderij Meijendel, waar wij ca. een uur gepauzeerd hebben voor een lunch. Hierna onze route gevolgd door de Meijendel. Een trap op naar een uitzichtpunt, de Abelentop, van het Nederlands kustpad af en de NS-wandeling verder vervolgd.

Hierna trap af en onverharde paden door het duingebied gewandeld. Voorbij een ander uitzichtpunt en een meer gezien. Ongeveer een kilometer voor Wassenaar een alternatief pad door het bosgebied gewandeld, vanwege een ondergelopen bospad, wat niet te lopen was. Na een splitsing met klinkerweg onverhard pad verder gewandeld. Bij een rotonde en parkeerplaats Wassenaar ingelopen. Bij bushalte De Kieviet aan de Stoeplaan bus 43 gepakt naar Den Haag Centraal. Vandaag 13 km gewandeld.

De route van deze NS-wandeling is goed gemarkeerd. De routebeschrijving moet je wel goed lezen, want ik ben wel eens de route kwijt geweest. Dankzij het GPX-bestand wat je kan downloaden en mijn mobiele app Open Street Maps wel op de route gebleven.

Wandelagenda

Hits: 21

Hieronder mijn wandelagenda voor actuele wandelingen.
Wijzigingen onder voorbehoud van weersituatie en andere ideeën.